TCL کمپانی تولید کننده تلویزیونهای اسلاید، طی جلسه توجیهی خود به این نکته اشاره کرد که به نظر میرسد چرخه به روز رسانی کنسول نسل بعدی سال آینده آغاز میشود. بنابراین زمان عرضه ی PS5 Pro، سری بعدی Xbox، معلوم نیست.
هنوز این سخنان واکنشی را در فضای مجازی در پی نداشته است. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واقعا این اتفاق میافتد وجود ندارد و دلایل زیادی وجود ندارد که فکر کنیم این طور نیست.
تنها شرکتهایی که میدانند برنامههای بلندمدت ارتقاء سونی و مایکروسافت برای نسل فعلی کنسول چیست، سونی، مایکروسافت و شرکتی که SoCs را طراحی میکند، AMD هستند.
دیگران در حال حدس و گمان در این مورد هستند. گاهی اوقات یک سازنده یا توسعهدهنده بازیهای جانبی اجازه میدهد چیزی از بین برود، اما دانش و علم توسعه، شدیدا پنهان نگه داشته میشوند. کمپانی TCL در این رده، جزو گروههای قابل توجه است.
گذشته از این واقعیت که سونی و مایکروسافت این اطلاعات را به اشتراک نمیگذارند، جنبههای دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.
در حالی که هر دو کنسول در گذشته بهروزرسانیهای کنسول میان دورهای را راهاندازی کردهاند، ایکسباکس سری X و PS5 یا همان پلیاستیشن 5 در این مرحله از چرخه ی عمر خود، تعداد کمتری عناوین نسل بعدی در دسترس، نسبت به پلتفرمهای موفق قبلی دارند.
از زمان عرضه ایکسباکس سری X و PlayStation 5 هر دو حدودا 18 ماه میگذرد. معمولا کنسولها با ترکیبی از پلتفرمهای انحصاری و برخی بازیهای شخص ثالث موجود در نسل قبلی و جدید عرضه میشوند. مایکروسافت در این نسل تمرکز زیادی روی سازگاری با نسخههای قبلی دارد. بنابراین فقدان تغییرات انحصاری برای این پلتفرم چندان تعجب آور نیست. سونی نیز دقیقا تعداد زیادی از عناوین نسل بعدی را در لیست خود ندارد. اگر نسخههای بازسازیشده و ارتقای عناوین PS5 را که در PS4 نیز عرضه شدهاند حذف کنید، فهرست حتی کوتاهتر هم میشود. پلتفرم بازی Ratchet and Clank: Rift Apart و Returnal هر دو به خوبی مورد توجه قرار گرفتهاند، و بازیهای بیشتری از هم اکنون تا اواسط سال 2023 عرضه خواهند کرد. اما با توجه به اینکه بازیکنان از سختافزاری که قبلا خریداری کردهاند استفاده کمی کردهاند، احتمال یک ارتقاء در کوتاه مدت بسیار کم است.
در سال 2016 همه چیز بسیار متفاوت بود
هنگامی که PS4 و Xbox One راه اندازی شدند، بسیاری از بازیکنان، به خصوص طرفداران مایکروسافت متعحب میپرسیدند ” نسل جدید این بود؟”. پس از هدر رفت مقدار زیادی پول در Xbox 360 و PS3، هر دو سازنده، مشخصات فنی محدودتری را برای مدلهای بعدی خود هدف قرار داده بودند. مایکروسافت با شرط بندی بینتیجه 100 دلاری روی آینده کنترلهای بازی، مشکل خود را تشدید کرد. علاوه بر این، تلویزیونهای 4K که در سال 2013 کاملا جدید بودند، تا سال 2016 رایجتر شدند. با تولید نسل جدید کنسولها، هنوز چند سال دیگر زمان میبرد تا راهاندازی SKUهای سطح بالا که پلتفرم بهتری برای بازی در اختیار علاقهمندان به کنسول قرار میدهند منطقی به نظر برسد.
هیچکدام از این عوامل در سال 2022 وجود ندارد.
PS5 و ایکسباکس سری X در زمان عرضه نسبت به میزان رایانههای بازی که میتوانستید با همان مقدار پول تهیه کنید، معاملات فوقالعادهای بودند.
سازگاری با سیستمعامل و سرویسهایی مانند Xbox Game Pass برای مایکروسافت جذابیتهای زیادی داشته است. در حالی که سونی به دنبال چرخه معمولی کنسولها با عنوان عرضه انحصاری است. اما تعداد پذیرش هر دو پلتفرم به دلیل کمبود نیمهرساناها و افزایش قیمت، کاهش یافته است. 18 ماه پس از عرضه، برخی از طرفداران هنوز در انتظار رفع این عوامل هستند.
در نهایت، با وجود پرشورترین امیدهای TCL، تلویزیون 8K هنوز در دسترس نیست. فروش تلویزیون 8K در واقع کاهش یافته است و 0.15 درصد از کل محمولههای تلویزیون در سال 2021 را به خود اختصاص داده است. این امر به دلایل متعدد در آینده نزدیک نیز تغییر نخواهد کرد. موتورهای بازی و کنسولها به هیچ وجه برای مقابله با وضوح 8K به عنوان وضوح قابل پخش، آماده نیستند. البته هیچ جدول زمانی برای زمان احتمالی تغییر آن نیز وجود ندارد. همین طور، هیچ فشاری برای معرفی محتوای 8K در هیچ سرویسی وجود ندارد.
مشکلات کمبود نیمه هادی که سال هاست بازار را متلاطم کرده است، در حال کاهش است، اما هنوز از بین نرفته است. حداقل یک سال دیگر طول میکشد تا بازار کاملا به حالت عادی بازگردد.
ما هنوز چیزی بجز زمزمه ارتقاء نسل میانی برای هر یک از کنسولها نشنیده ایم. اما انتظار زمان طولانی را هم نداریم.
از پیدا کردن این صفحه بسیار خوشحال شدم. می خواستم از شما برای وقتی که برای این مقاله ی خواندنی فوق العاده اختصاص دادید تشکر کنم! من قطعا از تک تک جملات آن لذت بردم و شما را در موارد دلخواه خودم ذخیره کردم تا از مطالب جدید در سایت شما اطلاع بیابم.