مانیتورهای قابل حمل جدید ایسر میتوانند تصویر دو بعدی را مانند سه بعدی جلوه دهند
مانیتورهای 4K بازیها و فایلهای رایانهای پشتیبانیشده را در قلمرو سه بعدی برجسته قرار میدهند.
نمایشگر قابل حمل SpatialLabs Acer
مانیتورهای قابل حمل خوب، تجربه محاسباتی شما را با ارایه صفحه نمایش وسیعتر، بهبود میبخشند. اما دو مانیتور قابل حمل4K که امروز معرفی شدند، یک ترفند در آستین خود دارند.
صفحه نمایشهای SpatialLabs View و SpatialLabs View Pro: نمایش محتوایی که به نظر میرسد از صفحه نمایش بیرون میآید.
با استفاده از راهحل سختافزاری اختصاصی Acer، سری SpatialLabs، مانیتورها میتوانند محتوای دو بعدی مانند بازیهای با پشتیبانی، عکسها و طرحهای CAD را به سهبعدی برجسته تبدیل کنند.
SpatialLabs که توسط Adobe و Autodesk به تایید رسیده است. از یک لنز اپتیکال تخصصی، دو دوربین ردیابی چشم و هوش مصنوعی استفاده میکند. تا کار دوبعدی را بدون استفاده از عینک مخصوص یا سایر هدستهای بد شکل، سه بعدی جلوه دهد.
SpatialLabs با یافتن جایی که شما به آن نگاه میکنید و ایجاد مجموعهای از تصاویر برای چشم و پخش آنها از طریق لنز اپتیکال، کار میکند.
ایده ایسر این است که سازندگان، مانند طراحانCAD، انیماتورهای سه بعدی و توسعه دهندگان، به سرعت ببینند که کارشان در سه بعدی چگونه به نظر میرسد.
محیط سهبعدی برجسته نیازی به رندرهای زمانبر ندارد، بنابراین میتواند یک راه مفید و آسان برای پیشنمایش کار ارایه کند.
ایسر SpatialLabs را از طریق لپ تاپ ConceptD 7 SpatialLabs Edition خود در ماه اکتبر معرفی کرد و اکنون آن را به مانیتورهای قابل حمل 15.6 اینچی مختصوص گیمینگ و نیز مانیتورهای کاری میآورد.
همچنین امروز یک لپ تاپ گیمینگ با این فناوری را نیز معرفی کرد.
ایسر مانیتورها را با پورت HDMI 2.0 و USB-C برای ویدیو، به علاوه USB-A و جک هدفون نشان داد.
مانیتور SpatialLabs View که برای استفاده شخصی طراحی شده است. ادعا میکند که بازیهای پشتیبانی شده را به صورت سه بعدی برجسته نمایی از طریق پلت فرم جدید SpatialLabs TrueGame ارایه میکند.
بازی در فضای استریو سه بعدی
SpatialLabs View گرانتر و کندتر از مانیتور بازی قابل حمل معمولی شما خواهد بود.
ایسر در بیانیه خود گفت: “این امر به راحتی امکان پذیر است زیرا بازیها را عمدتا به صورت سه بعدی در نظر می گیرند و می سازند: توسعه دهندگان این بازیها اطلاعاتی در مورد عمق تصویر و تصویری که میسازند درج میکنند.
SpatialLabs از این اطلاعات موجود استفاده میکند تا بازیها را به صورت سه بعدی برجسته نمایی کند.” یکی از نمایندگان ایسر همچنین به استفاده از “فناوریshading and driver ” برای دریافت اطلاعات سه بعدی و عمقی از بازیهای پشتیبانی شده اشاره کرد.
ایسر اعلام کرد که پلت فرم TrueGame پس از انتشار، از بیش از 50 بازی پشتیبانی میکند.
از جمله BioShock Infinite، Borderlands 2، God of War، No Man’s Sky، The Witcher 3: Wild Hunt و Tiny Tina’s Wonderland . TrueGame
نمایههای سه بعدیِ از پیش پیکربندی شدهای را برای هر عنوان ارایه میدهد که با اجرای یک بازی پشتیبانی شده به طور خودکار راه اندازی میشود. یکی از نمایندگان ایسر اعلام کرد که بازیهای بیشتری را هر ماه اضافه خواهد کرد.
بنابراین، چه فایده ای دارد که گرافیکهای بازی باعث شوند به نظر برسد که تصویر از یک صفحه نمایش 15.6 اینچی بیرون میآید؟
به گفته ایسر، شما میتوانید منتظر اتاقها و اشیایی با ظاهری فضادارتر که «واقعا لایهباز به نظر میرسند» باشید. قبل از قضاوت، ما باید شخصا آن را ببینیم، اما کنجکاو هستیم که چگونه این اثر ممکن است بر عملکرد سریع تأثیر بگذارد.
SpatialLabs View همچنین یک صفحه نمایش کوچکتر و با تراکم پیکسلی بالا (282.4 پیکسل در هر اینچ) با نرخ تازه سازی 60 هرتز و زمان پاسخگویی تا 30 هزارم ثانیه است.
این صفحه بسیار کندتر از مانیتورهای بازی و لپ تاپهای موجود در اندازه دسکتاپ 360 هرتز است.
SpatialLabs همچنین دارای ویژگی تولید تصویر سه بعدی استریو است. این تصویر از عکسها و فیلمهای دو بعدی شبیهسازی شده است، از جمله فیلمهای آنلاین از طریق YouTube.
یک صفحه نمایش سه بعدی ثانویه برای سازندگان
SpatialLabs View Pro شباهت زیادی به لپ تاپ ConceptD 7 SpatialLabs Edition دارد، زیرا افراد حرفهای خلاق را هدف قرار میدهد.
ایسر گفت مانیتور قابل حمل از “تمام فرمتهای فایل اصلی”
از جمله OBJ، FBX، STEP، STL، COLLADA، IGES، glTF، 3DS، BLEND، PLY، DAE، IGS و Datasmith امکان استفاده از نرم افزارهای طراحی سه بعدی مانند Cinema 4D، Revit و Solidworks را فراهم میکند.
این مانیتور همچنین با SpatialLabs Model Viewer کار میکند که به شما امکان میدهد تصاویر، مدلها و انیمیشنها را از نرمافزار سهبعدی بیرون بیاورید و آنها را به صورت سه بعدی برجسته مشاهده کنید.
پس اگر از Autodesk Maya یا Blender استفاده میکنید، میتوانید روی یک صفحه معمولی و به صورت دوبعدی آنرا ویرایش کنید.
سپس آن تغییرات را به صورت سه بعدی برجسته واقعی روی مانیتور قابل حمل می بینید.
ادغام با پلتفرم مدلسازی سه بعدی Sketchfab، برای دانلود استایلهای سه بعدی اضافی، میتواند به ایسر کمک کند تا افراد بیشتری را تشویق به استفاده کند.
ایسر همچنین میبیند که SpatialLabs View Pro مشتریان را به کیوسکها و نمایشگرهای مراکز فروش جذب میکند. پس آن را به پایه VESA، فناوری تشخیص حرکت دست و عمر باتری تا 5 ساعت مجهز کرد.
ایسر امیدوار است تصاویری که به نظر میرسد از صفحه نمایش بیرون میآیند، نظر خریداران را جلب کند.
وقتی از ویژگیهای سه بعدی نمایشگرهای آینده استفاده نمیکنید، آنها فقط پنل های معمولی 4K IPS هستند.
آنها ادعا میکنند حداکثر روشنایی 323 NIT دارد، که برای یک مانیتور قابل حمل با پوشش 100 درصدی فضای رنگی Adobe RGB و نسبت کنتراست 1200:1، بسیار قوی است.
(NIT: این واحد به شما میگوید که در هر متر مربع از صفحه نمایش شما چه مقدار نور میتواند ساطع شود. اگر قصد دارید از دستگاه خود در خارج از منزل استفاده کنید باید صفحه نمایش دستگاه تان از روشنایی بالاتری برخوردار باشد.)
عقربه حرکت می کند؟
هنگامی که ایسر SpatialLabs را در پاییز معرفی کرد، دارای یک جایگاه خاص بود و این موضوع همچنان ادامه دارد. اما این مانیتورها ممکن است موقعیت را کمی تغییر دهند – حداقل بیشتر از لپ تاپ.
آنها باید به طور قابل توجهی ارزان تر از لپ تاپ SpatialLabs باشند. ایسر قیمتی را برای مانیتورهای آینده اعلام نکرده است، اما رایانه شخصی در خارج از ایالات متحده با قیمت 3500 پوند/4000 یورو (حدود 4366 دلار/4216 دلار) به فروش میرسد.
همچنین مانیتورهای قابل حمل، نسبت به کامپیوتر رومیزی، مسیری قابل دسترستر برای صفحه سه بعدی برجسته نما هستند.
البته، مانیتورهای قابل حمل فرض میکنند که شما از قبل قابلیتهای محاسباتی برای هدایت برنامههای سه بعدی و SpatialLabs خود را دارید. ایسر در یک مصاحبه گفت که CPU ها و کارتهای گرافیک زیر را برای SpaitalLabs توصیه میکند:
-
رومیزی: Intel Core i7 یا بالاتر / RTX 2080 یا بالاتر
-
لپ تاپ: Intel Core i7 یا بالاتر / RTX 3070 TI یا بالاتر
باید دید که آیا SpatialLabs میتواند با بازیها به گونهای کار کند که ظاهر خوبی از خود به نمایش بگذارند و مانع از انجام بازی یا ایجاد حالت بد در هنگام بازی شود.
گیمرهای مسابقهای چیزی با نرخ تازه سازی بالاتر را انتخاب میکنند. اما تصور اینکه گیمرهای معمولی بیشتری برای بازیهای سه بعدی برجسته، به SpatialLabs View هجوم ببرند نیز سخت است.
این امر به ویژه زمانی بیشتر جلب توجه میکند که متوجه شویم SpatialLabs View بسیار بیشتر از اکثر مانیتورهای بازی در اندازه دسکتاپ در تابستان امسال با قیمت 1099 دلار هزینه خواهد داشت.
داشتن صفحه نمایش دوم که به تجربه بعد سوم اختصاص دارد، برای سازندگان و توسعه دهندگانی که از قبل در این فضا کار میکنند طبیعیتر به نظر میرسد، به خصوص اگر به خوبی اجرا درآید.
اما برخورد با صفحه نمایش کوچکتر و یافت کاربرد مناسب، مانعی برای متخصصان است. همچنین این احتمال وجود دارد که خلاقیتها به فناوری جدید وابستگی یابند و برای انجام کارهای مهم تردید ایجاد شود.
منبع :
arsTechnica
رایانو